Både Forsvarsdepartementet, UD og Forsvaret brøt mange regler da to F-5 jagerfly ble solgt til en amerikansk milliardær.

Kjære lesere, denne saken har jeg skrevet om flere ganger, men utvikling i saken gjør at jeg tar den opp, og det blir ikke bedre.

Det er lite som provoserer meg mer enn når «staten» Norge bestemmer seg for å selge statlige eiendeler til gi bort pris, og denne gangen slo de alle rekorder med et krumspring som er så dumt at selv de ansvarlige må ha lurt på hva de drev med. Jagerfly (F5) i bytte mot verdien av en ti år gammel bruktbil? Ja, det må være en god ide.

Manglende dømmekraft, eller kynisk kriminalitet?

– At ingen regler var fulgt er det jeg reagerer mest på, sier riksrevisor Per-Kristian Foss nå til NRK. Verken Forsvarsdepartementet eller Utenriksdepartementet har fulgt regelverket for salg av forsvarsmateriell sier .

 La meg illustrere det hele ved et bilde.


For prisen av to slike biler (bildet er hentet fra Finn) kunne du fått to F5 jagerfly i bytte, og da er det vel legitimt å spørre;

Hva er det vi driver med egentlig?

Riksrevisjonen om jagerflysalg: – Ingen regler fulgt

Noe er pil råttent i nasjonen Norge.

Da Forsvarets salgs-offiserer skulle bestemme prisen for to norske F-5-jagerflyene som for noen år tilbake ble solgt til et privat selskap i USA, så tok de utgangspunktet i sine egne reiseregninger. Forhandlingene må ha vært av det korte slaget for avtalen ble nedtegnet med flyene i bytte mot verdi tilsvarende en eldre Mercedes Sprinter, og et sted mellom salgsturen, og oppgjøret må noe ha kokt over for de ansvarlige i forsvaret.
Selv solgt som vrakgods ville flyene hatt en høyere verdi.

Reiseregningen for salgsmøtet skal ha vært utslagsgivende for at prisen for de to flyene ble på fattige 30 000 dollar, eller 231 177 kroner, som ble innbetalt på Forsvarets konto den 12. februar i år.

Så er det jo legitimt å spørre om selgende part da forstår at de i praksis gav bort flyene mot at de fikk salgskostnaden dekket?

Tilsvarende fly selges ifølge Dagbladet for mellom seks og 12 millioner kroner per stykk i USA. Selskapet Northern General Leasing (NGL), som Forsvaret solgte flyene til, bød opprinnelig seks millioner kroner per fly i 2008. Forsvaret skal også fått andre, langt høyere bud for flyene.

Er det noen som sa mulig korrupsjon?

Funnene etter Riksrevisjonens gjennomgang er nedslående for både Forsvarsdepartementet og Forsvaret:

  • Mangelfull forståelse av eksportkontrollregelverk
  • Ikke god nok intern kontroll i Forsvaret for å sikre at lover og regler ble fulgt
  • Forsvarsdepartementet har ikke ivaretatt sitt ansvar godt nok
  • Det har vært svak sporbarhet i salget
  • Det endelige salget førte ikke til størst mulig økonomisk utbytte

Jeg tipper at det reelle oppgjøret for flyene havnet i lumske lommer i et aller annet skatteparadis. Det er nemlig ikke mulig å gjøre en så dårlig deal!
Hadde de ansvarlig gjort den samme avtalen om de handlet med egne penger? Svaret er aldri i verden.

Granskingen av salgene er ledd i den pågående gjennomgangen av alle overskuddssalg Forsvaret har gjort, som følge av Dagbladets mange avsløringer rundt de såkalte «Nigeria-båtene», «Eritrea-lastebilene» og «Sudan-Beltevognene». Det er enda godt noen vet å gå slik galskap i sømmene.

Forvarsdepartementet opplyser til NRK at de selv kom fram til det samme som riksrevisjonen da de gransket seg selv.

Les mer om galskapen hos NRK

Følg meg gjerne på min offentlige profil på Facebook her; https://www.facebook.com/kleivenkjellola 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *