Om å holde formen etter fylte 40, og sånn!

Mine 10 favoritt-øvelser på trening

Om å holde formen etter fylte 40, og sånn!

Kjære leser, midt mellom svindlerjakt og risikoanalyse finner jeg alltid tid til en ting som holder meg gående sånn i hverdagen, og da snakker vi selvfølgelig om trening. Aller helst på favoritt-gymmet mitt Studio Jobbsprek (ikke spons – jeg er betalende medlem). Det fine med gymmet som ligger rett under leiligheten min er at det å komme dit nærmest føles som å komme til familie. Det føles som å komme til et slags rekreasjonssted hvor jeg kan hente krefter ved å gi kroppen en skikkelig omgang juling, og da gjerne sent på kvelden når folk flest for lengst har lagt seg horisontalt på sofaen hjemme i egen stue. Når jeg går og trener så er gjerne hodet utslitt etter en lang dag, og da er det å kjøre kroppen helt sønder og sammen en fin måte å oppnå balanse som igjen innebærer at jeg får sove. Sove slik jeg bare gjør om jeg har trent, og har tatt kroppen helt ut.

Selv de gangene da jeg egentlig ikke har overskudd til trening så forsøker jeg ta meg en runde ned til gymmet, og ja det kan gjøre vondt enkelte ganger men så er det noe med at en liten innsats er bedre enn ingen innsats, og så føles alt så mye bedre etterpå. Spesielt når jeg vet at kroppen trenger denne julingen for å være på sitt beste når alle hverdags-sslagene skal vinnes.

Når enkelte av dere spør meg om trening så spør dere gjerne hvordan jeg oppnår resultater, og da er mitt svar like kjedelig som det er enkelt. Kontinuitet, og kosthold. Når dere spør så vet jeg at dere ofte ser etter de raske løsningene til en bedre form, men min erfaring med trening og kosthold er att de raske såkalte vindunder-alternativene egentlig ikke finnes, og derfor har jeg alltid jobbet med helårskroppen fremfor «sommerkroppen» eller sesong kroppen. Jeg vet at jeg gjennom balanse i alt jeg gjør fører til resultater over tid. Sagt med andre ord så tror jeg at de fleste som ikke får resultatene de ønsker når det kommer til trening og kosthold er de som gjør ting for ekstremt, og med det ekstreme så klarer man ikke kontinuiteten som er så viktig for å få en livsstil som gir resultater over tid. En livsstil som både er sunn og gjennomførbar selv om man skal prestere på jobb, være forelder, og ha tid til å leve som menneske også.

Om du som meg lever et liv med mange hendelser, og mye som skjer så er mitt beste treningsråd å legge opp et løp på trening som er gjennomførbart i hverdagen. Det er å finne noen basisøvelser som gir deg styrken til å ikle deg hverdagens stress uten å måtte være noe super-menneske. For egen del innebærer dette at jeg har som mål å trene tre ganger i uken. Alt utover dette er en bonus, så er det kostholdet og de sunne valgene som å gå til kontoret som står for resten av min «helårskropp».

Når det gjelder øvelser så skal du få noen av mine favoritter nedenfor. De er favoritt øvelser fordi øvelsene er selve base-øvelsene for kroppen.

1. Knebøy med manualer på skuldrene som gir deg motstand – verdens beste øvelse om du spør meg
2. Markløft
3. Benkpress –
4. Dips
5. Tricep dips
6. Pull-ups
7. Nedtrekk
8. Skulderpress
9. Chins
10. Frivending

Som oppvarming starter jeg gjerne på ro-maskinen, men det handler mer om at det er noe jeg liker enn om noe annet. For andre kan det å løpe lett, eller bruke andre øvelser som forteller kroppen at du er i gang gjør nytten.

Ta vare på hverandre godtfolk.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *