Jobbsprek og fritidssprek på en og samme gang

Kjære leser, stadig oftere blir jeg spurt om trening, og selv om jeg ikke ser meg selv som noen orakel på området så tenkte jeg derfor å dele litt om hvordan jeg trener. Først av alt så forsøker jeg gjøre en kondisjonsøkt i uken, og da gjerne med to styrkeøkter i kombinasjon. I tillegg forsøker jeg å øke antallet økter om kalenderen og timeplanen tillater det. En uke der jeg ikke har sønnen kan jeg dermed kanskje klare fire, eller fem økter mens jeg neste uke bare har to, eller tre. I snitt ligger jeg nok imidlertid på rundt tre/fire, og da har jeg i tillegg et ganske høyt aktivitetsnivå som også bidrar til totalen.
Om vi skal ta en gjennomsnittlig uke så kan vi ta utgangspunkt i at jeg trener to kondisjonsøkter og to styrkeøkter per uke..
I begge kondisjonsøktene så trener jeg intervaller, alt fra korte intervaller på 1 min til lenger intervaller på 3-4 min. På styrketreningen så har jeg alltid ein base-øvelse (enten knebøy eller markløft) og supplerer med øvelser som benkpress, gående utfall, sittende roing, pull-ups, skulderpress, dips, pull-ups og ulike core øvelser.
Jeg forsøker trene variert og spør ofte PT, og helse-guru Frode Raunehaug om råd om jeg er i tvil, eller ønsker en utfordring.Frode som jobber på Studio Jobbsprek rett under leiligheten min er en fin sparringspartner, og selv når jeg havner mer i mobiltelefonen enn i fysiske øvelser på gymmet kan du være sikker på at han serverer de nødvendige fysiske, eller psykiske «ballesparkene» som får meg «back on track». Med Frode på laget er målet å være i bedre form når jeg runder 42, enn jeg var når jeg ble 41. Det handler om innsats og kunnskap om egen kropp.
Nyt dagen godtfolk og ta vare på hverandre.
Frode til venstre i bildet.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *