Din vei til drømmen

Kjære leser, jeg har fått endel spørsmål fra dere den sist tiden, og der engasjement resulterer i mailer med spørsmål der vil jeg jo forsøke å besvare så godt jeg kan. La oss starte med de av dere som har spurt om driv og business da dette er en gjenganger i mye av det som blir spurt om. Det handler jo ganske enkelt om det mange kaller for jobb og prosjekter eller det jeg kaller for «skaper-tid». Veldig mye av døgnet bruker jeg på slikt, og da kan det være alt fra vanlig jobb på RIG, til engasjementer eller noe prosjekter. Jeg har en slik kløe i kroppen som gjør at jeg fra jeg våkner om morgenen, og til godt over middag har veldig behov for å holde fokus på det å skape. Det handler om å få bruke tiden min på noe som kan bli til noe, og da mener jeg enten nå eller i fremtiden. La meg gi dere et eksempel.

Da vi i fjor var klar med Svindeljegerne sesong to, så gikk det ikke mange dagene før jeg hadde en ide i hodet om hva jeg ville gjøre videre. Jeg ville lage en ny serie, men jeg ville ha mer kontroll. Jeg ville rett og slett lage den nye serien sammen med en kreativ kollega med kunnskap, og gjennomføringsevne utenom det vanlige. Jeg ville ha full kontroll på det ferdige produktet slik at høydepunkter fra innspilling ikke blir borte i klippen, og jeg ville gi dere alle en serie som virkelig til tempen på virkelig kriminalitet. Da var et offensivt mål, men like fullt det var et klart veivalg.

Ganske kort tid etter at ideen først ble til satte Sindre og jeg oss ned og gikk gjennom mailer som jeg ukentlig får fra blogglesere, Svindeljegerne-fans og følgere. Vi leste oss opp på innspill, tips, og råd eller tanker. Vi gikk gjennom flere hundre mailer, og brukte tid på å forstå hva betydningen av det dere skrev egentlig ville ha for nordmenn flest. Vi var nemlig klare på at prosjektet vi skulle i gang med skulle ha betydning for samfunnet totalt sett, og nordmenn flest. Vi ville lage noe som man kan lære av, og samtidig bli underholdt og finne spenning i. 

Få dager etter at veien var lagt startet vi å filme, og fra starten av forsto vi at i var i gang med noe annerledes. Vi var i gang med å følge kriminelle, og deres hverdag. Vi var i ferd med å følge alle som jobber tett på kriminaliteten men ikke som du så gjerne ser det med telelinse. Vi var mye tettere på.

Når du leser dette så tenker du kanskje; Vel hva er betydningen av dette for meg?. Betydningen er at det å gjøre som regel setter ting i bevegelse, og der Sindre og jeg var enige om at vi ikke er folk som prøver, men folk som gjør så har vi nå filmet i snart seks måneder. Vi har jobbet kvelder, netter og helger. Vi har truffet noen av Norges største mediehus for å vise frem prosjektet, og vi har besøkt New York og amerikanke TV kanaler. For meg er essensen i alt dette at det å bare gjøre ofte er selve essensen i å overkommen egen frykt, og redsel for å mislykkes. Ikke et sekund har vi rukket å tenke de tankene. Vi har bare gjort, og vi har lagt grunnlag for noe annerledes. Hvor det ender vet ingen.

På samme måte var det da jeg for snart ti år siden startet analysehuset RIG med partner Preben. Vi bare gjorde, og resultatet er at samtlige norske banker i dag er kunder. Vi gjorde der mange ville stoppet opp og tenkt seg i hjel. Tenk på det. Reisen har vært et eventyr.

Når jeg nå skriver til deg så kunne jeg ha gitt langt flere eksempler, men jeg vet at du har forstått hvor jeg vil for lengst. Du forstår at jeg ønsker å mobilisere handlekraften i deg, og at jeg vil få deg til å gjøre fremfor å prøve. Du forstår også at disse reisene som jeg beskriver har vært tøffe uten at jeg behøver å si det. Du forstår fordi du vet at det aldri er lett å gå mot strømmen, eller janteloven. Like fullt er ikke alternativet å la være en «option». Som menneske i levende live skyller vi oss selv å gjøre det beste ut av våre potensial, og vi gjør det for våre nærmeste.

Verden er full av bitre mennesker som er mer opptatt av å rakke ned på andre enn å bane sin egen vei, og slik er ikke du og jeg. Det er vi for bra for. Det bringer meg over på neste spørsmål fra dere. 

Det handler om foredrag, og hvordan man lykkes med å lage et godt foredrag. Mitt beste tips er å snekre sammen en god disposisjon, og da gjerne med fokus på «Hva kan jeg som noen vil høre noe om». Deretter deler jeg strukturen inn med fokus på dramaturgi. Jeg tenker aller helst filmatisk når jeg gjør dette. Et godt foredrag er som en bra film. Det skal røre følelser i deg. Du skal bli rørt, skremt, få motivasjon og driv. Du skal røres ved og der kommer film-strukturen. Når du har lagt strukturen så handler det om å fylle inn innholdet, og der kommeren fortelleren i deg. Bruk eksempler som betyr noe for folk. Bruk din unike kunnskap og gjør illustrasjonene billedlige. Ingen orker ting som er fulle av tekst. Det du skal si behøver ikke stå på sliden – du sier det jo, og det verste jeg vet om er foredragsholdere som bare leser slidene sine. Du er der for å underholde. For å lære bort, og ikke for å vise folk at du kan lese.

Et tips til slutt er å legge igjen alle dine detaljer, og kontaktinfo til slutt. Det gir mulighet for folk som har sett ditt foredrag til å kjøpe det til sitt arrangement om de liker deg eller din uttrykksform. Flere av dere spør også hva dere bør ta betalt, og der har jeg ikke noe godt svar. Først bør du gjøre så mange foredrag at du er fullbokket i kalenderen, så kan du begynne med noen tusenlapper. Om du blir riktig flink, og har full kalender kan du i Norge ta ut rundt 50.000 for et foredrag, men kommer du dit er det verdt å huske at det er mange flinke folk der ute, og ingen ligger på topp-pris hele tiden. Det gjelder alt i livet.

Du er heldig så lenge du får bruke talentene dine til å inspirere andre.

Nyt dagen godtfolk, og ta vare på hverandre. Takk for at dere inspirerte meg med mange gode mailer, og spørsmål i uken som gikk. Stay blessed.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *